Realisten.com
05.09. 2010 15:16 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Taylor's Teorem  (Lest 573 ganger)
Thymo
Student

Beauty in math? e^iπ=-1

E-post
« på: 15.04. 2010 23:01 »

Ehm... Håper det ikke er for mye å spørre, men er det mulig å bevise Taylor's Teorem med kunnskaper som en Matematikk R1 elev innehaver?

Jeg kan bevise Euler's formel og identitet ved å finne Taylor seriene til sin x, cos x og e^x, det er enkelt, men hvordan kommer man fram til verktøyet jeg brukte da jeg fant seriene, Taylor's teorem?

Hvordan kom han fram til at alle funksjoner (etter et par krav) kunne bli representert som en uendelig sum:

Eller er dette beyond me?  undecided
Loggført

Meg: Matematikk <3, fysikk, biologi, klassisk gitar, sjakk, Go, Taekwondo og japansk historie. Wink
eliGent
Pytagoras

« Svar #1 på: 16.04. 2010 14:40 »

Du har vel ikke lært noe om integrasjon i R1, men her er vertfall beviset:
http://en.wikipedia.org/wiki/Taylor's_theorem#Proof:_Taylor.27s_theorem_in_one_variable
Loggført
Thymo
Student

Beauty in math? e^iπ=-1

E-post
« Svar #2 på: 17.04. 2010 02:48 »

Naawrgh... Takk for linken!

Men etter mye hodepine og adenosin-reseptor-antagoniserende stoffer (koffein) tror jeg jeg står fast i en omgjøring:

Det hadde vært veldig snilt om du, eller noen, kunne vise meg hvordan man kom fra

f(x)=f(a)+(x-a)f '(a)+\int_{a}^{x} (x-t) f'' (t)dt

til

f(x)=f(a)+(x-a)f '(a)+\frac{1}{2}(x-a)^2 f ''(a)+\frac{1}{2}\int_{a}^{x} (x-t)^2 f''' (t)dt

Etter dette steget ser jeg allerede at teoremet begynner å ta form! Takk for all hjelp!  smiley

PS: Jeg har vell selvfølgelig lært litt om integraler selv om R1 ikke lærer det... Gleder meg til R2! Cheesy
Loggført

Meg: Matematikk <3, fysikk, biologi, klassisk gitar, sjakk, Go, Taekwondo og japansk historie. Wink
Janhaa
Kjemiker
Global Moderator
Gauss

« Svar #3 på: 17.04. 2010 09:58 »

Naawrgh... Takk for linken!
Det hadde vært veldig snilt om du, eller noen, kunne vise meg hvordan man kom fra
f(x)=f(a)+(x-a)f '(a)+\int_{a}^{x} (x-t) f'' (t)dt
til
f(x)=f(a)+(x-a)f '(a)+\frac{1}{2}(x-a)^2 f ''(a)+\frac{1}{2}\int_{a}^{x} (x-t)^2 f''' (t)dt
Etter dette steget ser jeg allerede at teoremet begynner å ta form! Takk for all hjelp!  smiley
PS: Jeg har vell selvfølgelig lært litt om integraler selv om R1 ikke lærer det... Gleder meg til R2! Cheesy
overgangen her ser ut som delvis integrasjon;

\Large \int_{a}^{x} (x-t) f'' (t)dt=\frac{1}{2}(x-a)^2 f ''(a)+\frac{1}{2}\int_{a}^{x} (x-t)^2 f''' (t)dt

Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.1 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.17 sekunder med 17 spørringer.